Зображення | БК Інвестор

Комітет КБУ з питань фінансової, банківської та інвестиційної діяльності провів робочу зустріч

09 березня 2023 року відбулось засідання Комітету #КБУ з питань фінансової, банківської та інвестиційної діяльності під головуванням Сергія Мамедова, Голови Правління Глобус Банку, Заступника Голови Ради директорів КБУ з питань фінансової та банківської діяльності

На початку засідання Сергій Мамедов наголосив, що наразі вкрай важливо обговорювати законодавчі зміни, що стосуються будівельного ринку.

Олександр Гончаренко, Проектний менеджер з розробки Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (ЄДЕССБ), Проект USAID/UK Aid "Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS" розповів присутнім про імплементацію законопроєкту №5091.

Він, зокрема, зазначив про:

  • прийняття необхідних підзаконних нормативних актів;
  • технічну готовність;
  • нові документи, які будуть доступні до створення в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва;
  • алгоритм для об’єктів, що будуються;
  • нововведення в частині роботи в кабінетах.

За словами пана Олександра, наразі з чотирьох Постанов прийнята лише Постанова №3 від 03 січня 2023 року “Про визначення мінімального розміру гарантійної частки будівництва об’єктів нерухомого майна”, що значно сповільнює запуск імплементації законопроєкту №5091.

Паралельно йде доопрацювання програмного забезпечення. Впровадження планується розділити на три етапи:

  1. Подача в не автоматичному режимі (нові об’єкти) – березень 2023 року.
  2. Подача в не автоматичному режимі (старі об’єкти) – квітень 2023 року.
  3. Автоматична реєстрація – ІІ квартал 2023 року.

Щодо нових документів, які будуть доступні до створення в ЄДЕССБ

Олександр Гончаренко розповів, що буде документ, який стосуватиметься розподілу об’єктів між замовником та девелопером у випадку укладення договору про порядок фінансування будівництва. Також буде формуватись документ про визначення переліку об'єктів, що складають гарантійну частку і на фінал - заява про реєстрацію спеціального майнового права та гарантійної частки на майбутні об’єкти нерухомості, яка буде визначатись на підставі вище згаданих документів та проєктної документації.

Щодо алгоритму роботи для об’єктів, що будуються:

1. Актуалізації відомостей (даних) в ЄДЕССБ про проєкт, експертизу та дозвільний документ.

2. Присвоєння адреси об'єкту будівництва та їх складових частин.

3. Проходження процедури верифікації відомостей про надання банківських гарантій щодо відсутності прав третіх осіб на такі об’єкти.

4. Визначення переліку майбутніх об’єктів нерухомості, які складатимуть гарантійну частку.

5. Подача заяви про реєстрацію: права інвестора на раніше продані об’єкти, спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості, гарантійної частки на майбутні об’єкти нерухомості .

 

Окремо Олександр Гончаренко зазначив про нововведення в частині роботи в е-кабінетах, що стосуються збільшення переліків відомостей, які вносяться в систему. Йдеться про необхідність внесення техніко-економічних показників (ТЕП) поквартирно.

Про стан банківської системи та макроекономічні прогнози Національний банк України (НБУ) розповів Василь Фурман, член Ради НБУ.

Він наголосив, що минулий рік був дуже важким для всіх і банківська система пройшла гідно його. Згідно з прогнозами НБУ, інфляція, яка становить на початку року 26,6%, почне зменшуватись на кінець цього року до менше, ніж 19%.

 

Щодо економіки, то вона адаптувалася до умов війни та демонструє стійкість до нових викликів, в цифрах падіння становить -30%, хоча за попередніми прогнозами мало становити -50%. За оцінками НБУ, зростання 4-6% почнеться з наступного та 2025 року, поточний 2023 рік - це лише 0,5%.

Що стосується безробіття, то воно досить велике в Україні. За прогнозами, воно має скоротитись після обмеження безпекових ризиків у 2024-2025 роках. Станом на сьогодні показники становлять близько 25%, і прогнозно цей показник буде близьким до цієї цифри в цьому році.

Щодо тенденцій в банковській сфері, то ракетні обстріли не вплинули на її безперебійну роботу

 

“Ми працюємо 24/7, забезпечили збереження коштів фізичних та юридичних осіб, не було “гривнепадів” та “банкопадів”. Це, як на мене, в першу чергу заслуга професійних дій Національного банку України в перші години війни, особливо, що пов'язано з валютними обмеженнями, які дали нам зберегти макроекномічну стійкість”, - пояснив Василь Фурман.

За ініціативою НБУ, була створена програма POWER BANKING - міжбанківська мережа, яка забезпечує роботу банків навіть в умовах блекауту. Наразі приєдналось 62 з 66 банків до програми і понад 2200 відділень по всій території України працюють попри все. Водночас наразі помітне зростання частки безготівкових операцій, яка складає 68% з усіх розрахунків. Якщо говорити про кошти населення в усіх валютах, то люди довіряють банківській системі й за рік війни збільшилось на 38% залишків коштів фізичних осіб в банківській системі. Якщо порівнювати з 2021 роком, то помітне зростання на 31%, кошти суб'єктів господарювання зросли на 19%.

 

За словами Василя Фурмана, поточна ситуація на ринку є контрольованою - банківська система сьогодні є прибутковою та ліквідною.

Юрій Хапко адвокат, керуючий партнер TOTUM LF, члена КБУ, ознайомив присутніх, що передбачено законопроєктом №7198 «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об'єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації», та які його реалії.

Він акцентував, що сфера дії законопроєкту:

  • поширюється на надання компенсації за пошкодження та знищення нерухомого майна, спричинене збройною агресією рф проти України з 24 лютого 2022 року;
  • не поширюється на нерухоме майно, що станом на 24.02.2022 року знаходилось на тимчасово окупованій території.

 

“Законопроєкт має специфічну назву та стосується окремих категорій об'єктів нерухомого майна, що зводяться до житла. Подати заявку на компенсацію можна протягом воєнного стану та один рік після його завершення”, - пояснив пан Юрій.

За словами Юрія Хапка, об'єкти поділяють на пошкоджені та зруйновані. По відшкодуванню наразі є два напрямки: ті, хто чекає, що буде спеціальна процедура та ті, хто йде в суд і констатує збитки. Більшість деталей вищезазначеного законопроєкту криється в підзаконних нормативно-правових актах, в тому числі від Національного банку України.

 

Один із плюсів в тому, що процес функціонуватиме через електронний реєстр. Положення про нього поки немає, є лише про те, як збирати інформацію для заявки, куди її подавати тощо.

Щодо суб’єктів, то отримання компенсації можуть розраховувати:

  • Фізичні особи – громадяни України;
  • ОСББ, управителі багатоквартирних будинків, ЖБК.

Не можуть:

  • особи, до яких застосовано санкції відповідно до Закону України "Про санкції";
  • особи, які мають судимість за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених розділом І "Злочини проти основ національної безпеки України" КК України;
  • спадкоємці таких осіб щодо пошкоджених/знищених об’єктів нерухомого майна.

Також важливо, що законопроєктом передбачено, що об'єкти нерухомості - заборонено відчужувати протягом 5 (п’яти) років.

 

“Ми як ринок, будемо пропонувати запровадити принцип екстратериторіальності. До прикладу, щоб військова адміністрація Гостомеля розглядала пошкодження в Охтирці”, – поділився Юрій Хапко.

Анна Лаєвська, комерційний директор Інтергал-Буд, члена Ради директорів КБУ розповіла про основні зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, внесені Постановою КМУ №1428 від 23 грудня 2022 року (далі — Постанова №1428) - https://bit.ly/3mNWn4o.

 

Так, зокрема, було впроваджено систему кодів, за якими компанія визнається ризикованою і як наслідок може відбутися блокування податкових накладних.

Нині система працює так, що з переліку із 18 кодів без зайвих труднощів можна знайти пункти, за яким підприємство буде визнаним ризикованим. Згідно зі змінами, достатньо лише одного пункту для такого визнання. Крім того, як тільки блокується податкова накладна однієї компанії, то всі її контрагенти також визнаються ризикованими і так само відбувається блокування.

 

Такі зміни до законодавства є катастрофічним явищем для будь-якої компанії. “Зараз війна, бізнесу потрібно працювати, якось виживати в умовах, коли доходи зовсім не на такому рівні, як в мирні часи. Дуже тяжко виживати”. Адже десятки мільйонів гривень є за фіктивними ознаками заблокованими, “зависають” в таких податкових накладних. Постанова №1428, що була прийнята задля спрощення процедури, навпаки створює перешкоди. Згідно з нею, в разі прийняття комісією рішення про врахування даних, наданих в податкових накладних, вони можуть бути розблоковані. Питання полягає у тому, що ці комісії не можуть в сучасних умовах зібратись фізично. Як наслідок, будь-які активні дії у розв’язанні цього питання є неможливими. Є винятки: автоматично можуть бути погоджені податкові накладні на суму до 5000 грн, але з одним контрагентом. Якщо подається декілька таких накладних — сумарний обсяг не має перевищувати 500 000 грн. Це зроблено задля уникнення зловживань та мінімізувати можливість для великого бізнесу якимось чином обходити ці накладні.

Інструкція, що запрацювала в січні не має реальних наслідків. За нею з’явився класифікатор критеріїв, регіональні комісії та інші зміни щодо блокування цих накладних. Але зміст Постанови №1428 жодним чином не допомагає у розв’язанні проблеми.

 

Учасниками було спільно погоджено, що доцільним було б проведення додаткових обговорювань з професійною спільнотою та уповноваженими державними органами.

Одним з варіантів є повернення до старих умов, що, на думку Анни Лаєвської, були більш об'єктивними. Або ж прийняття спеціального порядку на час військових дій, де будуть зазначені об’єктивні критерії ризикованості, що відповідали б сучасним умовам. Серед них юридичні особи, що знаходяться під санкціями, пов’язані з ворожими країнами, мають судові справи або ж зруйновані виробничі потужності та інші зауваження, щодо їх господарської діяльності.

 

Тобто об’єктивні фактори за якими можна блокувати та додатково перевіряти компанії. Це стосується майже 100 % бізнесу, в тому числі і компаній, що абсолютно чесно працюють. Наразі саме це і є суттю проблеми.

На жаль, безліч звернень, зауважень та пропозицій наданих до багатьох відповідальних органів, ігноруються та нічого не вирішується.

 

Як зазначила пані Анна: “Тут не потрібно бути максимально кваліфікованим юристом чи економістом, щоб зрозуміти, що всі ці 18 пунктів ризикованості можна застосувати до будь-якої компанії”. Разом з тим, вона наголошує, що у списку є доречні пункти, які дійсно варто застосовувати. Наприклад, про скасування ліцензії, кримінальні правопорушення та заборонені товари.

Водночас пункти, щодо постачання товарів, умов, засобів для виробництва останніх дуже важко визначити та обґрунтувати. Ще однією проблемою є також і те, що саме цей пункт обробляється автоматично і система блокує всіх контрагентів у ланцюгу виробництва. Важливо вживати заходів, щодо уникнення маніпуляцій та відвертого шахрайства. Пропозиція бізнесової спільноти була така: якщо можна застосувати 2-4 з цих пунктів, тоді підприємство можна об’єктивно вважати ризикованим і вживати відповідних заходів (перевіряти, блокувати, заморожувати).

 

Спікерка розглянула ситуацію на прикладі компанії Інтергал-Буд та її підрядників, які є невеликими компаніями. Випадки, коли левова частина їх активів заблокована та недоступна це унеможливлює будь-яку діяльність компанії, що негативно відзначається і на партнерах виробництва. Учасники засідання зійшлись на думці, що це прямий удар по бізнесу, що своєю чергою сприятиме інфляції.

 

Презентації спікерів було надіслано учасникам Комітету КБУ з питань фінансової, банківської та інвестиційної діяльності.

ПЕРЕМОЖЕМО І ВСЕ ВІДБУДУЄМО!

РАЗОМ ДО ПЕРЕМОГИ!

СЛАВА УКРАЇНІ!

Зображення | БК Інвестор
Зображення | БК Інвестор
Зображення | БК Інвестор
Зображення | БК Інвестор
Зображення | БК Інвестор
Зображення | БК Інвестор
Зображення | БК Інвестор

Засідання комітету КБУ